- Vai Pacientu Ombuds palīdz
tikai pacientiem?
Nē,
Pacientu Ombuds palīdz rast atbildes uz jautājumiem kā pacientiem, tā arī
ārstniecības personālam. Pacienti un medicīnas darbinieki pie mums var vērsties
ne tikai ar sūdzībām vai jautājumiem, bet arī ar ierosinājumiem un labām
atsauksmēm.
- Kādos gadījumos Pacientu Ombuds
tiešā veidā piedalās problēmas risināšanā?
Pacientu
Ombuda darbinieki tiešā veidā piedalās sūdzības vai konflikta risināšanā, ja tā
ir saistīta ar Bērnu klīniskās universitātes slimnīcu, jo ar to ir noslēgts
sadarbības līgums. Citu Latvijas ārstniecības iestāžu pacientiem un
darbiniekiem tiek sniegtas konsultācijas, kā labāk rīkoties, lai rastu
risinājumu.
- Vai Pacientu Ombuds konsultē
arī citu ārstniecības iestāžu klientus?
Protams,
Pacientu Ombuds var konsultēt ikvienas Latvijas ārstniecības iestādes pacientus
un darbiniekus. Mums var zvanīt, sūtīt vēstuli pa pastu vai pa e-pastu, kā arī
pierakstīties uz klātienes konsultācijām.
- Vai Pacientu Ombuds kādas
augstākas valsts iestādes pakļautībā?
Nē,
Pacientu Ombuds ir neatkarīgs nodibinājums – nevalstiska organizācija, kura aktīvi
sadarbojas visiem veselības aprūpes dalībniekiem.
- Vai
Pacientu Ombuds izskata medicīnas kvalitātes jautājumus?
Nē,
Pacientu Ombuds neizvērtē ārstniecības medicīnisko pusi, bet nodarbojas ar
saskarsmes un likumiskajiem jautājumiem. Ar šo jautājumu vērtēšanu nodarbojas Veselības Inspekcija.
- Vai Pacientu Ombuds var
palīdzēt pierakstīties pie ārsta bez rindas?
Pacientu
Ombuda funkcijās neietilpst pacientu ātrāka pierakstīšana pie ārsta. Katrā
slimnīcā pastāv noteikta sistēma, kādā veidā notiek pierakstīšanās uz pakalpojumiem,
bez tam gaidīšanas laiks bieži vien ir atkarīgs no valsts finansējuma apjoma
kādai no procedūrām. Pacientu Ombuds var palīdzēt izprast šo sistēmu un
informēt cilvēkus, ar ko viņiem jārēķinās.
- Kāpēc bieži vien rindas pie
kāda speciālista vai uz izmeklējumiem ir tik garas? Esmu dzirdējis – ja
cilvēks var par to samaksāt pats, tad pakalpojumu var saņemt daudz ātrāk?
Valsts
ir noteikusi finansējuma apjomu gadā, tā saucamās, kvotas katram ārstam un
izmeklējumu veidam. Šīs kvotas tiek sadalītas pa mēnešiem, lai zinātu, cik
valsts apmaksātos pacientus speciālists mēnesī var pieņemt. Tā kā visus
pacientus pieņemt noteikto kvotu apjomā nav iespējams, ir arī paralēla rinda
cilvēkiem, kas par apmeklējumu maksā paši, un šī rinda ļoti bieži ir daudz
īsāka, līdz ar to vizīte ir drīzāk kā valsts apmaksātajiem pacientiem.
Šādi noteikumi attiecas arī uz apmaksāto dienu daudzumu stacionāros. Tādēļ rodas neizpratne, kāpēc pacients
nevar tikt ievietots stacionārā, lai gan brīvas vietas tajā ir. Pacientam ir
jāapzinās, ka ikvienai ārstniecības iestādei, kura ir līgumattiecībās ar
valsti, ir noteikts daudzums valsts piešķirto resursu, kurus tā nevar
pārsniegt.
Šādi noteikumi attiecas arī uz apmaksāto dienu daudzumu stacionāros. Tā
- Kādas ir iespējas saņemt
medicīnisko palīdzību un zāles, ja man tam nepietiek naudas?
Ir vairākas iespējas, kur meklēt palīdzību šādos gadījumos:
- Pārrunāt situāciju ar ārstniecības iestādes administrāciju par iespēju sastādīt samaksas plānu tā, lai par pakalpojumu nav jāmaksā vienā reizē, bet to var darīt pa daļām;
- Vērsties savā pašvaldībā un uzzināt, vai tā var piedāvāt finansiālu atbalstu;
- Ja cilvēkam pienākas trūcīgā statuss, nokārtot to caur tuvāko Sociālo dienestu, jo tad par ārstniecības pakalpojumiem jāmaksā tikai 50% apjomā;
- Atsevišķos gadījumos var palīdzēt Veselības norēķinu centrs (bijusī Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra (VOAVA)), piemēram, ja cilvēka dzīvības funkciju uzturēšanai nepieciešamie medikamenti ir ļoti dārgi, bet nav kompensējamo zāļu sarakstā.
- Kur var uzzināt kārtību, kādā saņemt invaliditātes grupu? Kādi dokumenti ir nepieciešami?
Daļu informācijas var sniegt pacienta ģimenes ārsts,
bet vislabāk vērsties Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijā
(VDEĀVK), kura arī ir tā iestāde, kura piešķir invaliditātes grupu.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 650, persona vai viņas likumiskais pārstāvis ārstu komisijai iesniedz ārstējošā ārsta nosūtījumu,iesniegumu ar lūgumu veikt invaliditātes ekspertīzi, kā arī uzrāda
personu apliecinošu dokumentu. Atsevišķos gadījumos ir nepieciešams iesniegt
papildus dokumentus, kuri apliecina personas veselības stāvokļa traucējumus.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 650, persona vai viņas likumiskais pārstāvis ārstu komisijai iesniedz ārstējošā ārsta nosūtījumu,
- Kur var uzzināt informāciju par kompensējamiem medikamentiem?
Informāciju par kompensējamām zālēm ir iespējams uzzināt Veselības ekonomikas centrā. Ja ir nepieciešama informācija par zāļu pieejamību
Latvijā, tad šis jautājums attiecas uz Zāļu valsts aģentūru.
- Vai Pacientu Ombuds sniedz izziņas par medicīnas pakalpojumu cenām?
Dažādās ārstniecības iestādēs cenas var atšķirties un
maksājumu var ietekmēt daudzi faktori, piemēram, vai pacientam ir nosūtījums no
ģimenes ārsta vai speciālista, vai viņam ir apdrošināšanas polise u.tml. Tāpēc
Pacientu Ombuds nevar sniegt precīzu informāciju par dažādām pakalpojumu cenām.
Visprecīzāk pakalpojumu cenu varēs pateikt ārstniecības iestādes izziņas, kases
darbinieki, ārstējošais ārsts vai attiecīgās slimnīcas nodaļas vecākā
māsa.
- Ko man darīt, ja ārsts
nepasaka, cik ilgi būs kāda procedūra vai kas man jāievēro pēc tās?
Noteikti
jāuzdod visi neskaidrie jautājumi tieši vizītes vai procedūras
laikā. Pacientam pašam aktīvi jāpiedalās savā veselības aprūpes procesā un
jājautā medicīnas personālam visas neskaidrās lietas. Tāpat ieteicams ir
sagatavoties pirms vizītes vai procedūras, pārdomājot jautājums, kas varētu būt
svarīgi pašam pacientam, vai kas rada šaubas. Ja neizdodas informāciju iegūt
tam paredzētajā brīdī, tad var jautāt māsiņai, vai kādam citam speciālistam,
protams, var atkārtoti vērsties pie sava ārstējošā ārsta, lai precizētu
neskaidro. Padomus, kā labāk sagatavoties vizītei pie ārsta, varat atrast šeit.